Atlantische oceaan! - Reisverslag uit Charlotte Amalie, Amerikaanse maagdeneilanden van Jelle Voshol - WaarBenJij.nu Atlantische oceaan! - Reisverslag uit Charlotte Amalie, Amerikaanse maagdeneilanden van Jelle Voshol - WaarBenJij.nu

Atlantische oceaan!

Door: jellevoshol

Blijf op de hoogte en volg Jelle

19 November 2011 | Amerikaanse maagdeneilanden, Charlotte Amalie

Duuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuus.. Het werd wel weer eens tijd voor een verslagje dus hier maar weer eens een update!

Op dit moment zitten we ergens op de Atlantische oceaan, onderweg naar de maagdeneilanden en de USA! Het is nog iets van 1800 Mijl varen dus we zijn de komende 5 dagen nog wel even zoet!
Gelukkig is de tempratuur nu 22 graden en die zal de komende dagen nog wel stijgen, en hebben we ook geen last van golven of stormen..

Voordat we richting de Maagedeneilanden en USA konden moesten we natuurlijk eerst lading laden! De ruimen liggen vol met staal en allerlei andere troep, en op het dek staan 19 jachten die allemaal naar de Caribean moeten. De jachten varieeren echt van een zodiak (ik geloof dat dit een 'bijbootje' is van een van de jachten) tot een jacht van 29 meter en 200 ton! Jawel 200 ton! We moesten 3 jachten in Groningen laden, en de andere 16 hebben we in Southampton geladen! Voor het laden en lossen van jachten worden we extra betaald, ik geloof iets van 10 euro per uur.. aangezien dit ook ons dagsalaris is is dit allemaal mooi meegenomen. Tijdens het laden van de jachten stond ik in de machinekamer dus heb ik helaas niet kunnen helpen met sjorren, maar gelukkig sta ik bij het lossen wel weer op het dek dus dan gaan we weer een leuk zakcentje verdienen :)! Ook zijn we 's avonds is Southampton de wal op gegaan. Het was allemaal een beetje lastig om een taxi te regelen omdat volgens hun die haven niet bestond, maar uiteindelijk kwam er dan toch een taxi! Het was wel grappig om in een taxi te zitten met als bestuurder een echte Engelse voetbalhooligan! De taxi had ons afgezet bij een pinautomaat omdat niemand ponden had, en voor 7 pond stonden we toen met 7 man in het centrum van Southampton! Ik geloof dat dat bedrag in Nederland tegenwoordig alleen nog maar instaptarief is, dus dit was weer een meevaller voor deze avond. We zijn begonnen in een echte Engelse pub, waar ze gelukkig wel koud bier hadden, en daarna nog naar een soort discotheek geweest! Om 1 uur ging de discotheek alweer dicht dus daarna maar weer terug naar het schip gegaan. (dit keer voor 9 pond, afzetters!) Op het schip nog even een biertje gedronken op het achterdek en daarna lekker naar bed gegaan! Die zondag om kwart over 8 wakker gebeld omdat we een of andere zuurstoffles naar de machinekamer moesten tillen.. In mijn beleving kon dit ook om een uurtje of 12, half 1 wel gedaan worden maar goed! Na de zuurstoffles waren we weer klaar dus toen maar in het zonnetje op het achterdek gaan zitten! In het zonnetje, in Engeland, in November, het moet toch allemaal niet gekker worden! En uiteindelijk vertrokken we rond 3 uur zondagmiddag uit Southampton!

De zondag op de Atlantische oceaan verliep rustig! en die dag heb ik ook niet veel meer gedaan. Want maandag begonnen mijn 3 weken op de brug weer! Ik loop de komende (ondertussen 2) weken mee met de 2e stuurman. Ik heb eerst van 8-11.30 werkzaamheden op het dek, of instructie. Tijdens instructie kunnen we aan school werken en verslagen maken, dus dat komt wel goed uit. Om half 12 eet ik dan samen met de 2e stuurman, 3e machinist en nog een stagiair. En dan begint de wacht om 12 uur! De 2e stuurman is verantwoordelijk voor de reisvoorbereidingen, testen van apparatuur op de brug en kaartverbeteringen. De kaartverbeteringen ben ik nu ook mee bezig. Op een oceaan oversteek is dit niet zo erg om te doen, omdat er verder toch niet zo heel veel gebeurd.. maar na 3 dagen wordt het wel vervelend dat je telkens weer overnieuw begint met kaartverbeteringen. Maar dan ben ik tenminste wel bezig tijdens mn wacht, en dan gaat de tijd toch een stuk sneller! En de 1e week zit er nu alweer op op de brug dus de tijd gaat sowieso wel snel! Na deze periode op de brug heb ik nog 1 periode van 3 weken in de machinekamer, en daarna zit het er zo goed als op!

Zo'n oceaanoversteek heeft trouwens wel zijn voor en zijn nadelen! De nadelen zijn natuurlijk dat er weinig gebeurd en dat je niet de wal op kan.. maar de voordelen zijn toch ook weer wel dat het allemaal lekker rustig gaat, en... dat we op zondag kunnen uitslapen! Ik verheug me er nu al op om morgen voor het eerst sinds 3 weken weer eens een keer uit te slapen op zondag, haha! Zoals het hoort op zondag! Zeker omdat we vandaag op dag 100 zitten! Vanavond gaan we een lekker biertje doen met zn alle op de komende 50 dagen!

Nou veel meer heb ik niet meer te vertellen.. Foto's uploaden op deze site is verschrikkelijk traag (kan ook door het internet aan boord komen) dus dat houdt op!

Groetjes en tot snel!


  • 19 November 2011 - 23:43

    Jolanda Voshol :

    Jel, heb weer genoten van je verslag! Voor je het weet is het nu voorbij dus geniet er nog ff van! Enne een uurloon van 10 euro is niet verkeerd! Lekker uitgeven als je daar de kans voor hebt! (Bo heeft maat 39 van uggs ;-)
    Dikke kusss weer!

  • 20 November 2011 - 21:10

    Tante Jolanda Voshol:

    wat een prachtig verhaal weer Jel...top hoor...wij zijn net terug van een weekendje ardennen aan de franse kant van belgie...helemaal leuk en het was super gezellig...heerlijk buiten gezeten in de zon op een terrasje...GENOTEN..in hoofdletters. Vaarse en op naar de laatste weken...ik moest van Sint vragen of de pepernoten nog aangekomen zijn...

    Dikke kuss en knuffelsss

    je tsntetje

  • 21 November 2011 - 05:21

    Coby Van De Linde:

    Hi Jelle
    Wat fyn om zo via deze route jou belevenissen te mogen delen.
    Volgens my heb jy een hele interessante en opwindende lopbaan gekozen.
    Dus zeg ik op ze'n Afrikaans Alles van die beste en tot die volgende berig.
    Liefs Coby

  • 29 November 2011 - 10:49

    Oma En Opa:

    Jongen wat hebben wij weer van je reisverslag genoten.We vonden het super goed geschreven. Ja Jelle nog geen 40 dagen meer dan ben je weer in het koude Nederland. Jij hebt het beter getroffen dan wij, en je komt nog eens ergens, die mazzel hebben wij niet. Maar knul het is je van harte gegund hoor. En weet je al meer hoe je reis gaat verlopen? Groetjes en weer een dikke knuf! van ons. Xxxxx.

  • 07 December 2011 - 14:26

    Lisanne Van Ee:

    schat als het goed is zie ik je nog 2 weekjes voordat ik weggaat :-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Amerikaanse maagdeneilanden, Charlotte Amalie

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

19 November 2011

Atlantische oceaan!

03 November 2011

reisverslag nummero dos!

24 Oktober 2011

1e reisverslag
Jelle

Actief sinds 23 Okt. 2011
Verslag gelezen: 1609
Totaal aantal bezoekers 5635

Voorgaande reizen:

12 Augustus 2011 - 08 Januari 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: