1e reisverslag - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Jelle Voshol - WaarBenJij.nu 1e reisverslag - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Jelle Voshol - WaarBenJij.nu

1e reisverslag

Door: jellevoshol

Blijf op de hoogte en volg Jelle

24 Oktober 2011 | Nederland, Amsterdam

Nou, na 2,5 maand op zee en in de havens dan nu toch eindelijk maar mijn eerste reisverslag! Ik probeerde het eerst op een andere site bij te houden maar die opende niet meer, dus doe ik het nu via deze!

Mijn reis, die dus begonnen is op 12 augustus 2011, startte in Bilbao, Spanje. Ik vloog vanaf Schiphol naar Madrid en vervolgens vanaf Madrid naar Bilbao! Ik vloog samen met de 4 andere stagiaires en de 1e machinist die toevallig ook in Bilbao op moest stappen. Eenmaal aangekomen in Bilbao stonden er 2 taxi's klaar die ons naar het schip moesten brengen. Na een klein kwartiertje kwamen we daar aan en begonnen de 5 maanden stage pas echt!! Toen we aan boord kwamen hadden we de tijd gekregen om onze hutten klaar te maken en alles op te ruimen, om daarna een 'familiarisatie' te houden op en over het schip! Om ongeveer 10 uur savonds vertrokken we uit Bilbao richting Brazilie!
De reis naar Brazilie zou 12 dagen duren. In deze 12 dagen viel ook mijn 18e verjaardag! Op de dag van mijn verjaardag had ik even naar huis gebelt via de satelliet telefoon. Ook had de chef kok een taart klaar gemaakt en hadden de andere stagiaires een lied verzonnen en een puntmuts gemaakt met allerlei tekeningen over honkbal! Dat vond ik echt leuk, zeker omdat ik ze toen nog maar net kende! Ik had de eerste 2 weken wacht in de Machinekamer. Deze liep ik samen met de 2e machinist die toevallig ook Jelle heette! Het begin van de wacht was altijd wel even wennen, want dat was van 4 uur sochtends tot 8 uur sochtends! Maar om 6 uur gingen we altijd koffie drinken op de brug tot een uurtje of half 7, en daarna ging het altijd wel snel! Toen we aangekomen waren in Brazilie begonnen we met het lossen in Salvador, of Santos.. Ik weet de volgorde van de havens niet meer zo goed, haha! Maar in Brazilie hebben we in de havens Salvador, Santos, Vitoria, Rio de Janeiro en Itajai gelost. Voor de haven van Itajai hebben we 2 weken voor anker gelegen, en waren we bijna door het verse water heen, maar gelukkig mochten we na 14 dagen eindelijk de haven in. Hier hebben we ook het jacht gelost dat aan boord stond. Nadat we alles gelost hadden waren we weer terug naar Vitoria gevaren, om daar staal te laden voor Marokko!

De reis naar Marokko duurdde 10 dagen. In deze 10 dagen hebben we ook de Neptunes doping gehad. Hierbij hebben we allerlei etensresten over ons heen gekregen, moesten we een lied zingen, elkaar bekogelen met spaghetti, onder een net door kruipen waar allerlei etensresten en olie onder lagen en hebben we allemaal een letter in ons haar geschoren gekregen. Aangezien er 10 mensen voor het eerst over de evenaar gingen hebben ze het woord Spliethoff gemaakt. Ik kreeg de letter E in mn haar, en dit moest iedereen laten staan tot de 2e haven! Na het lossen in Marokko kregen we een paar nieuwe bemaningsleden. De kapitein, 2e en 3e machinist gingen naar huis, en daarvoor kwamen er natuurlijk ook 3 terug. De nieuwe kapitein en 3e machinist zijn allebei Nederlands, en de 2e machinist is een Rus, die net als de 2e stuurman Dimitri heet!
Nadat we klaar waren in Marokko, zijn we in ballast weer richting Spanje gevaren. In Spanje moeten we lading laden voor de Zweden. Vanuit Marokko, zijn we toen naar Salvador gevaren, wat ongeveer 2 dagen duurdde! Voor Salvador moesten we ook weer een paar dagen voor anker! Maar dat was wel gaaf omdat we toen zonder stuurman of kapitein erbij wacht mochten lopen op de brug. Ookal gebeurd er met de ankerwacht nooit zoveel, was dit toch wel gaaf! We hebben daar het weekend voor anker gelegen, en op zaterdag ook gelijk ge bbq-ed met de hele bemanning. Toen we op maandag naar binnen gingen moesten we eerst werken, maar daarna waren we vrij en konden we de wal op! Toen ben ik samen met 5 andere stagiaires met de taxi naar de stad gegaan, en hebben we daar lekker wat gegeten en een paar kroegjes afgelopen. Salvador is echt een hele mooie stad om te zien! Om een uurtje of half 12 waren we weer terug naar het schip gegaan en zijn we op dinsdag ook weer uitgevaren! Vanaf Salvador gingen we naar Bilbao, dat was wel 1,5 uur varen!!! En vanaf Bilbao zijn we naar Avilles gevaren, en ook dat was maar 8 uurtjes varen! In Avilles kwamen we 's nachts aan, en moest ik op de brug staan. Omdat het schip nogal schommelde en het dus donker was, mocht ik nog niet sturen.. Maar de haven uit mocht dat wel, en dat was ook wel gaaf! We moesten tussen een soort inham door naar buiten, dus dat was wel echt mooi om te zien!

En nu, nu varen we ergens op de Noordzee met windkracht 7 richting Zweden, waar we morgen ochtend om 6 uur aankomen. Hier lossen we alles weer en gaan we volgensmij ook weer wat laden! En na Zweden gaan we dan naar ROTTERDAM! Daar heb ik wel echt zin in. En ook de reis na Rotterdam klinkt gaaf! Zoals het er nu voor staat gaan we eerst laden in Zweden, Rotterdam, Eemshaven (Groningen) en gaan we daarna naar Bilbao en Southampton om nog te laden! Dit worden waarschijnlijk vooral jachten laden. Hierna gaan we oversteken richting de USA! eerst lossen bij de Virgin Islands, en daarna nog lossen in Palm beach, New Orleans en ik dacht nog een haven in de USA! Wat er hierna gaat gebeuren weet nog niemand!

Verder is het wel leuk om te vertellen dat ik morgen of overmorgen precies op de helft zit, de tijd gaat best hard! En dan

  • 25 Oktober 2011 - 20:02

    Yvon:

    gaaf jelle, het klnkt goed zeg, mag jij sturen met die grote boot? ben blij dat de zee zo breed is, maar de haven uit is wel even wat anders, nou jonge houd je roer recht! goede vaart

  • 25 Oktober 2011 - 20:28

    Monique Zagwijn:

    krijg helemaal kippenvel van je verhaal, wat ziet dat er ontzettend leuk uit. Fijn dat je het ook naar je zin hebt, en ja de tijd gaat snel voordat je het weet is je stage voorbij en ben je weer thuis. Geniet er lekker van, dit pakken ze je niet meer af.

  • 25 Oktober 2011 - 21:04

    Ileana Van Den Bosch:

    Wat een reis. Geweldig.
    Lukt het niet op zee kan je altijd verhalen schrijver worden.
    Veel plezier en geniet het is voorbij voordat je het weet!
    Groetjes ook namens John, Jim en Rob

  • 25 Oktober 2011 - 21:46

    Wim Van Zon:

    Spannend en leuk. Mooi om te horen dat je een fijne tijd hebt. Misschien tot ziens in Rotterdam het komend weekend.

  • 26 Oktober 2011 - 16:25

    Oma En Opa:

    Hoi Jelle, ik vind het geweldig wat jij allemaal al doet. Maar dat vindt een oma al gauw natuurlijk. En wat je al gezien hebt, dat kunnen ze jou nooit meer afpakken. We zien jezeker in Rotterdam. Oma Xxxxxxxxxxxxxxxxxx Hallo Jelle, ik moest toen ik je verslag las denken aan Bulletje en Bonenstaak, 2 jongens die als verstekeling aan boord meegingen met hun vaders die kapitein en stuurman op die boot waren want dan liep je niet weg! Ik zie jou als Bulletje en Mats als die andere maar jullie zijn niet samen gegaan. Avontuurlijk is het wel en je komt nog eens ergens en varen is toch geweldig! Groetjes van Opa. Xxxxxxxx

  • 26 Oktober 2011 - 20:24

    Eric Van Ee:

    Jelle, wat mooi om die fantastische verhalen te lezen. Ben nu al nieuwsgierig naar deel 2. Misschien komen wij daar ook wel in voor? Volgens mij is het nu mooier dan jij en wij ons tevoren bedacht hadden. Maak er wat moois van. En je weet de Noordzee is niet zo breed dus wel rechts houden.

    Groetjes, Eric

  • 30 Oktober 2011 - 20:06

    Oma En Opa :

    Hoi Jelle, wat was het gisteren leuk he? We hebben zo genoten dat je er weer even was en ook op de boot. We zijn er nog onderste boven van, wat vonden wij het indrukwekkend, zo groot en je liep daar net zo makkelijk rond of je al jaren op die boot zat. En heb je het gezellig gehad met je vrienden toen je ging stappen? Het zal best, anders was je niet zo vroeg thuis gekomen! Nou Jelle, een goede reis weer en tot schrijfs, dikke kus van ons.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Amsterdam

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

19 November 2011

Atlantische oceaan!

03 November 2011

reisverslag nummero dos!

24 Oktober 2011

1e reisverslag
Jelle

Actief sinds 23 Okt. 2011
Verslag gelezen: 294
Totaal aantal bezoekers 5652

Voorgaande reizen:

12 Augustus 2011 - 08 Januari 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: